Rate this post

نقاط ضعف وینگ چون

در این مقاله قصد بررسی نقاط ضعف وینگ چون را داریم . برای شروع نقد منصفانه این سبک از محتویات آموزشی این سبک در فواصل مختلف مبارزه شروع می کنیم .

به طور کلی 5 فاصله مبارزه بدون سلاح وجود دارد . در وینگ چون سنتی فواصل دست و آرنج و زانو که به ترتیب فاصله دوم و سوم در مبارزه هستند مد نظر قرار داده شده . اکنون با توجه به عدم تمرکز کافی در محتویات وینگ چون سنتی به فواصل دیگر در مبارزه ایرادات پیش رو جزو نقاط ضعف وینگ چون سنتی به شمار می روند .

برای مطالعه مقاله کامل فواصل مبارزه اینجا کلیک کنید  .

نقاط ضعف وینگ چون

1- محدودیت در ضربات پا

نقاط ضعف وینگ چون

عدم وجود محتوا آموزشی کافی در ضربات پا در وینگ چون سنتی باعث شده تا زمان بسیار کمتری به تمرینات پا اختصاص داده شود ، که  در نتیجه این امر هنر جو  سبک وینگ چون کارایی لازم در رد و بدل کردن ضربات پا و مانور در این فاصله را ندارد .

در سیستم درجه بندی وینگ چون  ضربات پا به نواحی کمر به پایین دیده می شود و همچنین دفاع ضربات پا به نواحی پایین و بالای بدن نیز به صورت گسترده وجود دارد.

اما حقیقتی با این مضمون وجود دارد که تا شما ضربات مشت را یاد نگیرید و تمرین نکنید به هیچ وجه نمی توانید به پله های بعدی بروید که دفاع ضربات مشت است و پله آخر که در نهایت ضد حمله ضربات مشت است.

در مورد تکنیک های پا نیز این چنین است یعنی تا شما قدرت، توانایی و در نهایت تجربه کافی در اجرا ضربات پا را نداشته باشید نمی توانید ، ضربات پا حریف را دفاع یا تکنیک های ضد حمله را اجرا کنید .

ممکن است در دیدگاه تعصبی ، هنرجویان و اساتید وینگ چون به این نکته به این شکل نگاه کنند که وینگ چون کار نیازی به ضربات پا بالا و همچنین سرعت و توانایی در این ضربات ندارد . قطعا این دیدگاه نادرست است و افراد با عدم توانایی و درک کم از مبارزه این عقیده دارند .

توانایی و سرعت در ضربات پا نشان دهنده آمادگی جسمانی بالا رزمی کاران بوده و هیچ گاه بیهوده و غیر قابل استفاده تصور نمی شود. صد البته در آموزش مدرن وینگ چون و مربیان سازمان های مختلف وینگ چون به نقاط ضعف وینگ چون در زمینه ضربات پا پی برده اند و سعی در تمرکز و تمرین بیشتر در فاصله پا ، برای جبران این خلا کرده اند .

 

2- عدم وجود محتوا کافی در فاصله گلاویزی

 

نقاط ضعف وینگ چون
تکنیک فاصله گلاویزی گردن

 

در فاصله چهارم مبارزه و موقعیت گلاویزی ، جایی است که در صورت عدم تمرین و توانایی تکنیکی و تاکتیکی در حالت درگیری گلاویز شدن ، صد در صد حریف قوی تر پیروز است .

این در حالتی است که زمان و دانش کافی را صرف تمرین در این فاصله نکنید . در سیستم درجه بندی مدرن وینگ چون به صورت قابل قبولی به این نکته توجه شده . برای مثال بدل های فنون گردن گیری و کمر گیری بخشی از این تکنیک هاست.

اما فراموش نکنید تمرین مداوم در فاصله گلاویزی و رد و بدل کردن فنون این فاصله به صورت مداوم به خلا و نقاط ضعف وینگ چون در این فاصله کمک کرده .

حتما شما هم مبارزه وینگ چون کارانی را دیده ایید که با حمله حریف به صورت یک خم گیری نقش بر زمین شده و ساقط می شوند .

 

2- عدم وجود محتوا در حالت گراپلینگ

نقاط ضعف وینگ چون
اجرای تکنیک گراپلینگ از دای سیفو قربانخانلو

 

با توجه به اهمیت فراوان و تعیین کننده حالت درگیری گراپلینگ در مبارزات ، عدم وجود محتوای آموزشی در این فاصله از دیگر نقاط ضعف وینگ چون سنتی به شمار می رود  . سیفو امین بزتپه با توجه به اهمیت بالا و تعیین کننده فنون گراپلینگ ، در وینگ چون ابماس مجموعه کامل و کاربردی از فنون گراپلینگ نهادینه کرده است .

نقاط ضعف وینگ چون
گارد حالت گراپلینگ

لازم به ذکر است تمرینات فاصله گلاویزی اهمیت بیشتری در مبارزات رینگی دارند ، در مبارزات خیابانی ، حتی در صورت حرفه ایی بودن در این گونه فنون ، نباید بگذارید کار به این فاصله برسد. به این دلیل که مبارزه در این حالت در محیط خیابان و اسفالت بسیار سخت خواهد شد .

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up