آموزش سلاح تونفا

سلاح تونفا به عنوان یک سلاح تدافعی بیشتر شناخته شده ، به دلیل همین امر ؛ این سلاح در اختیار پلیس قرار میدهند و از باتوم های قدیمی کمتر استفاده میکنند . پلیس ها در گذشته از باتوم استفاده میکردند که سلاحی همانند چوب است با این تفاوت که جنس آن پلاستیک فشرده است.

 

تفاوت تونفا و باتوم در دسته عمودی تعبیه شده بر روی سلاح تونفا می باشید که در عین سادگی در ساختار این سلاح ، کاربرد های زیادی را به سلاح باتوم اضافه کرده

 

در اصل تونفا ، باتومی است با که بر روی آن یک دسته عمودی طراحی شده . سلاح تونفا را هم میتوان برای هجوم و هم برای دفاع استفاده کرد

آموزش سلاح تونفا
آموزش سلاح تونفا 0 تا 100

چهار نوع تونفا با چهار نوع جنس متفاوت در بازار مجود است :

۱- تونفا پلاستیک فشرده سبک

۲- تونفا پلاستیک فشرده سنگین

۳-تونفا فلزی

۴- تونفا چوبی

از جمله پر کاربرد ترین نوع تونفا ، نوع پلاستیک فشرده آن است که سختی بالایی دارد . برای خرید این سلاح روی عکس زیر کلیک کنید .

آموزش سلاح تونفا
آموزش سلاح تونفا 0 تا 100

در درجه بندی سبک اسکریما (سبک تخصصی کار با سلاح سرد ) تونفا بعد از تک چوب و دو چوب ، به هنر جو آموزش داده میشود ، که ابتدا تک تونفا و سپس دو تونفا جزو سلاح های آموزشی سبک اسکریما می باشد که در درجه ۸ شاگردی شروع می شود.

دو قسمت مشخص شده در شکل محل قرار گیری دست برای گرفتن سلاح می باشد . همانطور که میبینید تونفا دارای ۳ سر می باشد ولی گرفتن سلاح از محلی ‌که نزدیک دسته عمودی است صحیح نمی باشد به دلیل این اگر دسته عمودی بالای مچ شما قرار بگیرد مانع از ضربه زدن و دفع کردن ضربه می شود .

پس از دستگیری و استفاده از محل دور از دسته عمودی به عنوان سلاح باتوم و خود دسته عمودی به عنوان سلاح تونفا استفاده می شود .

آموزش سلاح تونفا

در تصویر بالا 3 حالت گارد تک تونفا نمایش داده شده که هر کدام کاربرد های متفاوتی دارند ، حالت 1 و 2 حالت های حرفه ایی استفاده از تونفا و حالت 3 گارد افراد آماتور می باشد ، سعی کنید تونفا را مانند حالت 3 در دستان خود نگه ندارید و زمانی که مجبور به دست عوض کردن سلاح شدید (طبق قوانین آموزش سلاح سرد دست عوض کردن سلاح باید از دو سر آن باشد ) در عوض از حرکات جابجایی های تونفا استفاده کنید  که در ادامه بحث آموزش سلاح تونفا به آن ها می پردازیم .

آموزش سلاح تونفا 0 تا 100
آموزش سلاح تونفا 0 تا 100

شروع کار با آموزش سلاح تونفا

در حالت گارد حتما پاهای شما هم اندازه عرض شانه شما باز باشد و جفت دست شما همانند تصویر با فاصله اندک در دو طرف فکتان قرار گرفته باشد .

حتما در حالت گارد تونفا و زمانی که این سلاح را از دسته عمودی می گیرید، سلاح تونفا را در تیغه بیرونی ساعد خود فیکس کنید و حتما خلاصی قسمت انتها سلاح را با این کار و با کمک نیروی مچ دست بگیرید مطابق تصویر زیر :

آموزش سلاح تونفا

وجود فاصله در زمان گارد تونفا در بین سلاح و ساعد شما باعث عدم کنترل سلاح در زمان حملات دور و نزدیک می شود و همچنین در برابر ضربات حریف ناکارآمد می شود و سیستم دفاعی این سلاح را به کلی به هم میزند

انواع حملات با سلاح تونفا

حملات با سلاح تونفا در دو فاصله کوتاه و بلند زده می شود . (استفاده از سری کوتاه – استفاده از سری بلند ) و همجنین استفاده از دسته عمودی برای حمله که به منزله نوک چکش عمل می کند .

برای شروع با استفاده از سری کوتاه انواع و اقسام حملات مختلف که با این ناحیه انجام می شود را فرا می گیریم .

در شکل زیر قسمت های ذکر شده تونفا برای درک بهتر نمایش داده شده .

آموزش سلاح تونفا

دسته اول: حملات تک مسیر

1- محور داخل به خارج :  اکنون با حملات سری بلند تونفا شروع می کنیم . در حالت گارد تونفا بایستید و مطابق تصویر دست مسلح را به سمت مخالف بدن ببرید تا ضربه پرتابی داخل به خارج بدن را راحت تر بزنید . همان طور که گفتیم مسیر این ضربه از داخل به خارج بدن است و در ابتدا و انتها این حرکت سلاح باید در ساعد شما فیکس شود ، پس بعد از هر بار ضربه زدن به کمک نیروی مچ خود این کار را انجام دهید .

آموزش سلاح تونفا 0 تا 100

نکته : انجام این تمرین با توجه به نکات گفته شده مشکل و پس از چند بار تمرین کردن به بدن فشار زیادی وارد می کند ، خصوصا اگر تونفا شما از نوع تو پر باشد .

نکته : برای پرتاب سر بلند تونفا سعی کنید نیروی دست شما به صورت لخت باشد و در زمان دریافت سلاح و حالت گارد محکم باشد .

2- محور خارج به داخل : برای انجام این تکنیک حتما سلاح تونفا را به بیرون بدن خود برده و به صورت شلاقی ضربه را از سمت خارج به داخل به کمک پرتاب سر بلند تونفا بزنید . حتما مراقب فاصله سلاح با بدن خودتان باشید تا از برخورد سر بلند تونفا با بدن خود جلو گیری کنید . مراحل تصویر قبل را برای این تمرین به صورت عکس انجام دهید .

نکته : به کمک باز نگه داشتن مفصل آرنج می توانید فاصله سلاح تا بدن خود را در هنگام پرتاب سر بلند تونفا ، تنظیم کنید .

3- محور بالا به پایین : برای انجام این تکنیک کافیست سلاح را اندکی بالاتر از سر خودتان ببرید و مانند شلاق آن را فرود آورید ، با تمرین طولانی می توانید سلاح را به موقع ، در زمان دریافت در دستان خود فیکس کنید . توجه کنید در هنگام حمله مفصل آرنج را باز کنید و همزمان در هنگام دریافت مفصل آرنج خود را ببندید .

آموزش سلاح تونفا 0 تا 100

4- محور پایین به بالا : برای انجام این تکنیک کافیست سلاح را تا اندکی بالاتر از کمر خودتان پایین ببرید و سر بلند سلاح را به سمت بالا پرتاب کنید  ، برای انجام این تکنیک کافیست با در دست داشتن دسته عمودی تونفا ، سلاح را در جهت پایین به بالا حرکت دهید . کافیست مراحل تصویر بالا را به صورت عکس انجام دهید .

نکته : تمامی تکنیک های ذکر شده را با دو دست تمرین کنید ، حین تمرین این تکنیک ها پا ها به حالت ثابت و با قدم تمرین شود .

نکته : به خاطر داشته باشید در تمامی این 4 تکنیک سلاح تونفا به صورت 360 درجه می چرخد و اهدافی که در مسیر وجود داشته باشد برخورد خواهد کرد . همچنین از این لینک می توانید حرکات پیشترفته سلاح تونفا را ببینید یا بر روی تصویر زیر کلیک کنید .

 

آموزش سلاح تونفا 0 تا 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

keyboard_arrow_up