بهترین ورزش برای دفاع شخصی

برای پاسخ به انتخاب بهترین ورزش برای دفاع شخصی می بایست چندین عامل را مد نطر قرار دهیم .

برای شروع بیایید از محیطی که احتمال خطر در آن بیشتر است حرف بزنیم!

خیابان ؟ درون خودرو ؟ داخل مترو یا اتوبوس ؟ فضا های بسته یا باز ؟ محیط خلوت یا شلوغ ؟ و ….

بهترین ورزش برای دفاع شخصی کدام است!

طبیعی است اولین نکته در انتخاب بهترین ورزش برای دفاع شخصی با توجه به محیط هایی که در آن احتمال درگیری و نزاع بیشتر است انتخاب هنر رزمی است که دارای محدودیت حرکتی نبوده و حتی در تنگ ترین فضا ها و کوچک ترین محیط ها قابل استفاده باشد . برای مثال در هنر رزمی گراپلینگ وجود تشک الزامی است حال به این فکر کنید که چگونه می توان از این ورزش در کف آسفالت استفاده کرد !!

بهترین ورزش برای دفاع شخصی1

در درجه دوم موضوع مهم تری که قابل بحث است یادگیری هنر رزمی است که شایستگی افراد در آن الزاما بر اساس قدرت بدنیشان نباشد و در آن چگونگی استفاده از نیروی حریف و به کار گیری نیروی عقل و بهره وری از هوش (منظور علمی بودن تکنیک ها و تاکتیک های ) آموزش داده شود تا برای همه گروه های جامعه قابل استفاده باشد و تفاوت جنسیتی یا جسمی یا سنی در آن مطرح نباشد .

بهترین ورزش برای دفاع شخصی1

در درجه سوم موضوع مورد اهمیت استفاده به صرفه و به جا از منابع و انرژی است به طوری که حرکات آن هنر رزمی جوری باشد که کمترین انرژی را صرف کند و بیشترین تاثیر را  داشته باشد . به همین منظور از تکنیک ها و حرکات موثر تر جهت مقابله با حریف استفاده کند به جای استفاده از فنون نمایشی یا پرشی که انرژی زیاد و آمادگی جسمانی بالایی می طلبد . برای مثال فنون پرشی پا در تکواندو که انرژی زیاد و انعطاف بدنی بالایی را می طلبند .

بهترین ورزش برای دفاع شخصی1

در درجه چهارم شما باید هنر رزمی کاملی را انتخاب کنید که در فواصل 5 گانه در گیری اعم از پا ، دست ، آرنج و زانو ، گلاویزی و گراپلینگ و فواصل جداگانه سلاح سرد ، برنامه تمرینی داشته باشد تا شما با قرار گیری در فواصل مختلف آمادگی کاملی کسب کنید.

با در نظر گیری و تفکر در این موارد به بررسی و اثبات بهترین ورزش برای دفاع شخصی می پردازیم.

بهترین ورزش برای دفاع شخصی1

با شناخت نیاز ما در چهار مبحث و نتیجه گیری ذکر شده به بررسی ورزش وینگ چون می پردازیم

نخست در وهله اول و در ارتباط با محدودیت فضایی هنر رزمی وینگ چون به دلیل مانور بالا در فاصله نزدیک ، در کوچک ترین فضا ها نیز کاربردی است و به هیمن دلیل محدودیت فضایی ندارد .

دفاع شخصی بانوان

در وهله دوم و در ارتباط با جامعیت داشتن و عدم برتری در خصوص قدرت بدنی ، برتری در ورزش وینگ چون در درجه اول وابسته به هوش افراد است و قدرت بدنی در مراتب بعدی ارجعیت دارد پس برای دفاع شخصی بانوان یا فردی با بدن ظریف و لاغر به مراتب خیلی مفید تر از ورزش های مثل کیک بوکسینگ هست که در آن قدرت بدنی حرف اول را می زند.

در وهله سوم و تاکیید بر رعایت اصل استفاده بهینه از انرژی و منابع بدنی مانند نفس و استقامت و قدرت ، با بررسی سبک وینگ چون درمیابید که تمامی تکنیک های این هنر رزمی بر اساس منطق بوده و با دلیل و کاربرد بوده ، اقلب بسیار سریع است و در حوزه استفاده از انرژی بهینه شده است برای مثال وجود تکنیک های فراوان دست در این سبک به جای استفاده از ضربات پای بالا ، اتمام درگیری در کوتاه ترین زمان ممکن و وجود ضربات و تکنیک های بسیار خطرناک خلاف مفصل ، همه و همه نشان دهنده رعایت اصل صرفه جویی در این هنر رزمی است.

در وهله چهارم و انتخاب هنر رزمی نسبتا کامل به جای تاکیید روی تنها یک یا دو فاصله درگیری و در نظر گرفتن تمام 5 فاصله درگیری بدون سلاح به اضافه فواصل درگیری مسلحانه (همراه با سلاح های سرد) در هنر رزمی وینگ چون مشهود است به طوری که وجود تکنیک ها و برنامه های تمرینی در تمامی فواصل غیر مسلح ( پا – مشت – آرنج و زانو – گلاویزی – گراپلینگ) و فواصل مسلح (ترتیب بندی بر اساس نوع سلاح سرد ) در سبک اسکریما ، که همراه سبک وینگ چون آموزش داده می شود ، سیستم جامع و کاملی از دفاع شخصی کاربردی را برای شما به ارمغان می آورد.

حال به نظر شما بهترین ورزش برای دفاع شخصی چیست؟

keyboard_arrow_up